Loading...

Heerlijke harira

Harira wordt oorspronkelijk gegeten met vermicelli en vlees. Nu ben ik geen vegetariër, maar vind ik het wel fijn om een beetje op mijn vleesconsumptie te letten. Het vlees heb ik in mijn versie dus geskipt. Daarnaast probeer ik ook zo gezond mogelijk te eten. De vermicelli laat ik daarom weg. Maar voel je vrij om die gewoon toe te voegen. Ik mis het echter totaal niet.

De Marokkaanse keuken is rijk aan vele heerlijke kruiden en specerijen. Dat inspireert mij enorm tijdens het koken. Naast dat ik regelmatig probeer om deze mooie smaken in andere traditionele gerechten te verwerken, probeer ik ook mijn eigen stempel te drukken op deze Marokkaanse klassieker. Zoals deze harira.

Wat ik fijn vind aan het maken van een goed gevulde maaltijdsoep als harira, is dat ik na het maken van een grote pan soep direct genoeg heb voor een heel weeshuis. Mijn vriezer puilt dan ook uit met allerlei heerlijke gerechten zoals harira. Geen zin om te koken door de week? Ik ken het probleem. Maar gelukkig heb ik dan altijd wel iets gezonds in de vriezer liggen.

 

Harira
Serves 8
Goed voor ongeveer 8 flinke maaltijdporties
Write a review
Print
Ingredients
  1. 200 gram rode linzen
  2. 1 teentje knoflook
  3. 1 grote ui
  4. 1 paprika
  5. 2 stengels selderij
  6. 0,5 peen
  7. 1 stukje verse gember (+/- 2cm)
  8. 1 blik kikkererwten
  9. 1 blik tomaten blokjes
  10. 1 blikje tomatenpuree
  11. 1 bosje peterselie
  12. 1 bosje koriander
  13. 1,5 L groente bouillon
  14. 1 scheutje olijfolie
  15. Vers gemalen peper
  16. 1 TL komijn
  17. 1 TL kurkumma
  18. 1 TL paprikapoeder
  19. 0,5 TL kaneel
Instructions
  1. Snij de ui, paprika selderij en peen in stukken
  2. Hak de knoflook, peterselie en koriander fijn en rasp de verse gember
  3. Was de rode linzen en kikkererwten en zet alles even aan de kant
  4. Pak een schaaltje en voeg alle kruiden samen tot een mooi mengsel
  5. Zet een pan op het vuur met een scheutje olijfolie
  6. Voeg de ui en de knoflook toe en laat hem een paar minuten zacht worden
  7. Voeg nu het kruidenmengsel toe.
  8. Voeg nu alle groenten en de kikker erwten toe en roer het mengsel goed door
  9. Nu kan de bouillon, tomaten blokjes en puree erbij en laat het geheel ongeveer 5 minuten koken
  10. Voeg de rode linzen toe en laat het geheel ongeveer 12 minuten koken
  11. Check nu of de linzen en de peen zacht zijn. Zijn ze dat? Dan is je harira ready to eat!
Notes
  1. Zelf vind ik het lekker om bij de kruiden ongeveer 0,25 TL gerookte paprika te doen naast de normale paprikapoeder. Dit geeft je soep een heerlijke kick.
Foodsels http://foodsels.nl/

You might also like

No Comments

Leave a Reply